Microsoft tar betalt för support av Windows 7

De flesta mjuk- och hårdvarutillverkare erbjuder fri support. Inte Microsoft. De säger att de ger det, men det stämmer inte. Jag försökte nämligen idag. Sedan jag installerade Windows 7 kan jag av någon anledning inte kopiera filer till min backuphårddisk. Det är en LaCie Bigdisk som är ansluten i det lokala nätverket och står i vår garderob. Men det har alltid fungerat med Windows XP, så felet dök upp med 7:an. Jag utgick från att man kunde få gratis support, men icke. Microsoft har nämligen hittat på en alldeles egen begränsning: Den ”lokala” datorn.

Så här gick det till när jag försökte använda den fria supporten:

Christian: Inledande fråga/kommentar: Windows 7 Home Premium (alla språk)

Du är nästa användare i kön… Beräknad väntetid är 0 timmar 0 minuter 3 sekunder

Jan M har anslutit sig till denna session!

Du har kopplats till Jan M. Your reference number for this chat session is 1920495.

Christian : Hej!

Jan M: Välkommen till Misrosoft Support. Jag heter Jan.

Christian : Fick du frågan? Eller ska jag skriva in den här också?

Jan M: Jag fick frågan. Jag ska höra med en kollega. Ett ögonblick.

Christian : Roger that. Tilläggas kan att det fungerar utan problem när jag gör samma sak med XP (SP3) 32 bitars.

(pass sex minuters paus)

Jan M: På den avdelning där jag jobbar har vi inte möjlughet att hjälpa till när man försöker använda resurser som inte ligger lokalt på datorn.

Jan M: Vi har Professional support som jobbar med den sortens problem.

Christian : Okej. Vart ska jag vända mig då? Problemet introducerades ju med Windows 7 så något måste ju vara nytt med OSet.

Christian : Hur når jag dem?

Jan M: Deras telefonnummer är 08-55 99 00 03 De erbjuder betalsupport. Kanske LaCie kan hjälpa till?

Christian : Ja det är möjligt, men jag tycker det är märkligt att Microsoft inte erbjuder privatkunder fri support för ett operativsystem som är knappt veckor gammalt.

Jan M: Så länge problemet ligger lokalt är det fri support.

Christian: Ja, och den begränsningen är ju helt arbiträr. Om det hade varit ett grafikkort som trilskats hade det alltså varit fri support, men inte en backupdisk som råkar vara ansluten via cat-kabel istället för USB-kabel. Det är en rätt märklig kundpolicy. Tycker jag.

Christian: Men om det är så, så är det det. Jag får väl vända mig någon annanstans.

Christian: Tur jag inte höll ett House party…

Jan M: Jag kommer att arkivera ditt supportärende. Om du får lokala bekymmer är du välkommen tillbaka.

Christian: NASen står i förrådet, kan ju inte bli så mycket mer lokalt, men visst, tack tack.

Jan M: Lycka till med NASen. Ha en bra dag.

 Jan M har lämnat denna session!

 Sessionen har avslutats!

 Inte fattade han skämtet med House partyt heller (hint: (Resume). Allvarligt Microsoft? Hur tänkte ni här? Fler och fler använder backuplösningar för att rädda sina fotoalbum och sina hemfilmer, musiksamlingar och så vidare. Vad är det för skillnad om den kopplas via en nätverkskabel eller en USB dito? Det är ju trams.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

One Response to Microsoft tar betalt för support av Windows 7

  1. Anonymous skriver:

    lasa hela bloggen, ganska bra

