Råd och rön sågar HTCs Androidtelefon Magic

I senaste Råd och Rön testas Smartphones, alltså telefoner som på allvar utnyttjar möjligheten till mobilt bredband (Gizmondo har skrivit ett bra inlägg om varför smartphones är framtiden, under rubriken ”Dumb Cellphones must die”). Jag har alltid avskytt mobiltelefoner, åtminstone till annat än att ringa med. Jag har definitivt aldrig förstått varför man skulle vilja surfa på nätet med en – min senaste hade visserligen Wifi och liten penna (en Sony Ericsson G900), men var fullständigt värdelös för internetsurf. Inte minst eftersom webbläsaren var totalt vidrig, hade en låst startsida till Telenor och var vansinnigt långsamt trots bra wifianslutning.

Detta ändrades när jag i somras köpte en HTC Magic. Plötsligt klaffade allt och för mig var det lite som när jag fick bredband första gången – plötsligt började jag använda nätet på riktigt. Man behövde inte längre ”koppla upp” sig mot nätet, man var en del av nätet.

Min största ”aha”-upplevelse skrev jag om i en tidigare post, nämligen när telefonen inledningsvis kraschade (det var mitt fel) och jag var tvungen att resetta den. Normalt med mobiltelefoner är det ett evigt pill med SIM-kort, backup, kalendrar och jox. Till samtliga mina tidigare telefoner har det kommit någon riktigt dåligt skriven programvara för att kunna sitta vid datorn och synka över bilder, sms och ändra i telefonlistor (jag avskyr att sitta och pilla med yttepyttiga mobiltangentbord). Inte sällan har skiten kraschat datorn och nästan alltid ingår nått jävla program som autostartar med datorn -som om jag inte tänkt göra annat än sitta och synka mobilen.

Därför var det med stor glädje jag upptäckte att jag efter återställning av telefonen bara behövde logga in på mitt Googlekonto så var allt på plats igen. Jag behöver ingen synkprogramvara – allt finns i det som så prosaiskt kallas ”molnet”, alltså på nätet. Jag har min kontaktlista, mina backuppade sms och bilder och min kalender på nätet. Om jag mot förmodan skulle vilja tanka över bilder direkt till min dator, räcker det med att koppla in USB-sladden (en standard USB-sladd, ingen speciell egenpåhittad sladd som alla telefoner hittills dragits med) och kopiera över dem från minneskortet.

Allt detta smidiga med att slippa extra programvara, slippa specialsladdar och manuell backup och synkning, missar Råd och Rön när de i senaste numret ger HTC magic 4 i betyg under rubriken ”Synkronisering”. Varför? Ja det framgår inte annat än att kriteriet är ”Hur bra telefonen fungerar med Outlook Express, annan mjukvara samt hur väl synkroniseringen fungerar generellt med datorn”.

Min gissning är att de helt enkelt inte förstått konceptet – överhuvudtaget. HTC Magic synkroniseras inte med ”datorn” utan med ”kontot”. Det är det som är det smarta, det nya och det som gör att nästa gång jag köper en ny telefon så behöver jag inte hålla på och kopiera över filer och inställningar mellan gammal telefon och ny – jag behöver bara logga in så är allt klart.

Det kan omöjligt bli enklare.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer inaktiverade.

