Google – halvmesyrernas mästare

Jag är en stor älskare av Google. Mitt senaste ”aha”-ögonblick var när min nyinköpta HTC Magic-telefon, som gör Googles operativsystem för mobiler, kraschade och jag var tvungen att återställa den ”till fabriksinställning”. Damn, tänkte jag, där försvann alla kontakter, kalendrar och så vidare. Men jag behövde bara logga in på mitt Google konto så var allt på plats igen. Det är nästan Apple-bra. Äntligen slipper man hålla på och föra över grejor från SIM-kort när man byter telefon.

Därför är det desto märkligare hur halvgenomförda deras tjänster är. Ett exempel: jag har ett Google konto som loggas in automatiskt när jag öppnar Google.se. Längst upp till vänster på Googlesidan finns menyerna:

Allt utom ”Gmail” och ”mer” är sökmöjligheter. Gmail tar mig till mitt gmailkonto. Där under hittar jag mina kontakter – som också är min telefonbok i min HTC Magic-telefon. Jätteviktig för mig.
När jag har gått till Gmail passar Google på att stöka om helt i menyerna. Så här ser ”mer” ut från Googlesidan (vänster) respektive Gmail (höger):

Google har i sin vishet valt att kasta om innehållet och lägga till enstaka nytt. Tillräckligt lika för att det ska krävas att man skärmdumpar och lägger brevid för att vara säker på att det inte var man själv som mindes fel. Men tillräckligt olika för att det ska bli rörigt.

Vidare, vad är skillnaden mellan ”Foton” och ”Bilder” (Foton=Picasa Webbalbum, Bilder=Google Bildsök). Vad är skillnaden på ”Videor” och ”Youtube” (Video=Generell videosök, Youtube=ja, youtube). Det är så uselt namngett att man undrar om det är med flit. Var de nyktra? Eller bara riktigt, riktigt ointresserade?

Fler saker som jag stör mig på:

  • Varför lägger Google till nya namn i min kontaktlista automatiskt? Jag har till exempel tre olika entries för mig själv. Det här är ett problem eftersom min kontaktlista också är min telefonbok i mobilen. Jag behöver inte ha tre olika epostadresser till mig själv där, jag kan min egen epostadress och behöver sällan ringa mig själv.
  • Varför kan jag inte enkelt bläddra bland mina bloggbilder från Blogger? (Blogger=externt köpt tjänst, Picasa=externt köpt tjänst = usel integration).
  • Hur hänger min Gmailkontaktlista ihop med min Google Wavekontaktlista? På webben just nu ser de ut som två helt olika listor, men i min mobil har en massa epostadresser till Wavekontakter dykt upp. Flera av dem helt onödiga – varför skulle jag till exempel vilja ha epostadressen till Twitterboten från Wave (alltså ett sätt att twittra från Google Wave) i min telefonlista?
  • Vad är skillnaden på ”Mitt Konto” och ”Min profil” i Blogger? (Mitt konto=mitt Google konto, Min profil=min Blogger-profil). Varför ligger inte ”Min profil” högst upp, det är väl den man vill ha när man bloggar? Eller ännu smartare: Varför är de inte integrerade?
  • Varför visar Google upp min gmailadress som kontonamn, när jag alltid använt min privata (och fortfarande loggar in med den)? Strikt taget har jag bara en gmailadress för att kunna fulsynka mellan min jobb-Groupwisekalender och min Googlekalender. Varför bytte Google ut min privata mot gmailadressen?
  • Var hittar jag Google Wave från min Google-startsida? Var hittar jag mitt Orkutkonto (visst, jag använder det aldrig, men tjänsten används friskt i Brasilien och Indien har jag hört)? Mitt Analytics-konto?

Svaret på den sista frågan är: Klicka på ”Mitt konto” i högermenyn:

Precis. För säkerhets skull har Google valt att göra två olika menyer på var sin sida av skärmen. Jag undrar om det var två helt olika grupper som fick var sin halva av skärmen att leka med? Eller om Google bara tycker det är kul att röra till saker med flit?

Det är ett sammelsurium av olika sinsemellan fristående utvecklade produkter som kosmetiskt fått en ”Google”-logga överklistrad utan att någon ansträngt sig särskilt mycket för att på riktigt sätta ihop dem till en helhet.

Det märks så tydligt att tjänsterna är utvecklade separat och ibland också externt innan de införlivades i Googlevärlden.

Det känns som om det här hittills inte har varit ett problem för Google, eftersom de kunnat leva på att folk tycker det är fantastiskt sci-fi att ha en ordbehandlare i webbläsaren och kunna spara sina dokument på webben. Eller att ha en enkel onlinekalender.

Men när det inte längre är något märkvärdigt att grejorna är tillgängliga i webbläsaren och när man, som jag, börjar använda tjänsterna i till exempel mobilen, då blir det på riktigt och då ska man inte behöva nöja sig med inköpta halvmesyrer.

Det finns de som är rädda för att Google är nya storebror som ser allt vi gör och som kommer åt våra mest privata hemligheter. Jag är inte orolig, om bakomverket är hälften så rörigt som själva sajten kommer det ta decennier att få igång något som kan samköra allt. Och då har alla bytt till nästa uppkomling.

Kommentarer inaktiverade.

