Många är arga på Comhem just nu…

Mymlan, Sugbloggen, Jonas Morian, Joche, för att inte tala om alla twittrare är arga på Comhem. Mymlan konstaterar på Bloggvärldsbloggen att det inte räcker med att ge ett externt bolag i uppdrag att twittra i ens namn för att lyckas på nätet:

De sociala medierna är i det här fallet en fiende till ComHem, men det är inte de sociala mediernas fel, utan beror helt och hållet på att ComHem är ett företag som säljer dåliga tjänster till höga priser och skriver avtal som det verkar omöjligt att ta sig ur. Det beror på att ComHem behandlar sina kunder illa när de klagar och ber om support.

Just nu är allt a-ok mellan mig och Comhem, förutom att det tog en fånigt lång tid att upprätta autogiro för kabel-tvn eftersom Comhem hade svårt med konceptet att två personer kan stå för ett konto. Det var iofs något år sedan. Men det här mikrobloggskalvet gav mig anledning att minnas hur det var när jag för första gången fick bredband av Comhem i början av seklet (detta skrivet 10 december 2001):

Tja. Jag bara måste få skriva av mig lite.

Sedan jag skaffade min comhemanslutning har den varit mer paj än hel. Signalfel hela tiden.
Efter 20 minuter i telefonkö:
jag: ”Okej, men nu har den varit paj sen igår torsdags. Kommer ni laga den under helgen?”
supporten: ”Är kablarna korrekt installerade”
jag: ”som jag sa, jag har inte gjort något överhuvudtaget sedan igår och då funkade den perfekt”
supporten: ”Har du startat om modemet”
jag: ”Typ 100 gånger”
supporten: ”Är det några fler i din fastighet som har problem”
jag: ”Hur ska jag veta det? Dom lär väl ringa till er i så fall, inte till mej”
supporten: ”Eftersom det inte är ett stort problem så kommer vi inte skicka ut några tekniker i helgen”
jag: ”Men det är ett stort problem för MIG! Jag har INGEN internetanslutning sedan i torsdags. Inte ganska ansluten, inte lite ansluten. Jag är INTE ansluten ALLS. Hur mycket större problem kan jag få?”
supporten: ”Ring igen i början av nästa vecka”
*suck*
Tisdag nästa vecka… 27 minuter i telefonkö:
jag: ”(drar HELA ärendet igen) och det är alltså fortfarande paj”
supporten”Sitter alla kablar som de ska”
jag: ”Ja”
supporten”Har du startat om modemet?”
jag: ”Ja”
supporten”Jag skriver en felanmälan dåjag: (trött) ”Ja, när ska jag ringa igen om det inte funkar”
supporten”Ja, ring i slutet av veckan”
jag: ”Jag vill knappast betala för den här veckan som det inte fungerat.”
supporten”Nej, det kan jag förstå. Men tyvärr kan jag inte ordna det här. Du får ringa kundservice om det”
jag: ”Kan inte du ringa dem, du vet ju exakt vad som hänt”
supporten”Nej”
jag: ”misstänkte det”
5 minuter i telefonkö senast (personbästa)
jag: ”Jag har haft paj på mitt internet och vill inte betala för den veckan”
Kundservice: ”Jaha, vad handlar det om då”
Jag:(Drar heeeeela storyn igen)
Kundservice: ”Jaha, då måste jag nog kolla med internetsupporten först. Kan jag återkomma till dig om 10 minuter?”
Då ringer dom upp Internetsupporten! Kunde dom inte skött det direkt tänker man…
Jag slapp betala, men tror ni jag fick någon kompensation? Nepp.

Det har inte hänt så mycket på åtta år tydligen. Mer än att Comhem nu är enda kabel-tv operatören i landet sedan de köpte upp UPC/Stjärn-TV eller vad de hette. Jag bidrar med det tips jag skrev då i december 2001:

Sitt framför datorn med ett notepad dokument öppet framför er när ni ber om hjälp. Överst i dokumentent skriver du med versaler ”.LOG”.
Sen fyller du i EXAKT allt vad de säger och vad de heter. Har underlättat kraftfullt för mig.

Det ger ett textdokument med exakt tidstämpel på alla anteckningar. Det var fantastiskt effektivt att ha i mötet med support och kundtjänst.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer inaktiverade.

