Hur mycket vill man kommentera egentligen?

Nästan alla nyhetssajter erbjuder nuförtiden någon form av kommenteringsmöjlighet och det är fantastiskt. Som läsare kan jag då ge feedback, diskutera nyheten med andra eller bara lämna en kort synpunkt.

Fler och fler har också lagt till sociala bokmärken:

(Här från BBCs sajt). Från början ett sätt att sprida länkar. Genom att dela en länk på till exempel Facebook så går det att visa sina vänner vad det är man tycker är intressant just nu.

Sen började även Facebook göra det möjligt att kommentera länkarna. Det innebär att det nu finns två lager kommenteringar – en på själva sajten där nyheten publicerades och en i tjänsten där den länkas – Facebook t ex.

Nu kommer Twingly Channels – ett sätt att koppla ihop flera RSS-flöden till ett enda, en ”kanal”. Meningen är att även den ska ta tillvara på interaktiviteten och där erbjuds också möjligheten att kommentera. Twingly lär väl inte vara de enda som vill göra på det här sättet. Google Wave till exempel är ju på gång också.

Så här ser det ut konkret för en nyhet, här Ekots:

Alltså första kommenterarnivån. Sen delar jag den till Facebook:
Där kom kommenteringsnivå två. Sedan hamnar den i Twinglys kanalflöde:
Även där med möjlighet att kommentera. Samma nyhet, tre olika ställen.
Jag tänkte mig från början att det är olika typer av kommentarer på olika ställen, men när jag tittar runt ser jag inte så stor skillnad på hur kommentarerna ser ut. Folk diskuterar på ungefär samma sätt oavsett om det är på originalsajten eller på Facebook (Twingly är ju i beta än så länge, så det har väl inte blivit något direkt volym än).
Och jag ställer mig frågan, hur jävla mycket vill man kommentera egentligen? Jag börjar uppleva det som svårare och svårare att minnas var det var någonstans jag lämnade den där kommentaren som jag ville se om någon svarat på…
Det hela underlättas väl kanske av att allt fler mediesajter inför registrering för att få kommentera på själva sajten och jag har redan så många login/password att hålla reda på att jag sällan orkar logga in bara för att göra en kort kommentar. Så det blir att jag avstår – eller sprider länken på Facebook och kommenterar där i stället.
Men det känns mer och mer som om det skulle behövas något övergripande system – kanske ett sätt att göra att en publicerings kommenteringar speglas på olika ställen. Eller ett Tweetdeck för kommentarer. Kanske ett som spar alla login så man slipper minnas vad man hade för konto på Aftonbladet, Expressen, Resume, BBC, Youtube och så vidare.
6 Responses to Hur mycket vill man kommentera egentligen?

  1. Joel skriver:

    Mycket! Men du har en poäng.

  2. Martin Källström skriver:

    Hej, jag skrev en jättebra kommentar till det här på ett annat ställe, men jag tänker inte tala om vart.Mvh Martin

  3. Martin Källström skriver:

    Nej, skoja bara. För att vara allvarlig så finns det några olika sätt att se på det här med kommentarer.För dig som skriver ett blogginlägg så finns det en givetvis en önskan att samla alla kommentarer på ett ställe och ha översikt över dem. Man vill ju se vad folk säger.Men faktum är att med realtidswebben så flyttas mer och mer av våra vardagskonversationer till webben. Alla de där ställena du pekar på är nya kontaktpunkter där konversationer kan uppstå.Det är lite grann som om det IRL bara gick att prata med varandra om ett givet ämne på bestämda ställen. Skulle du då vilja att det bara var på ett ställe det gick att prata om ditt blogginlägg (i samma rum som du satt upp en utskrift på väggen), eller skulle du vilja att folk hade möjlighet att prata om det lite varstans, där de råkar befinna sig?Webben är den nya miljön vi rör oss runt i, och vi vill kunna prata med folk överallt, precis som vi kan IRL. Och det fyller definitivt en funktion att det går att prata avskilt om man vill det, eller någonstans där man känner sig hemma. Där man känner folk helt enkelt.Sen finns det teknisk utveckling som jobbar i motsatt riktning, se t ex http://blog.louisgray.com/2009/10/proposed-salmon-protocol-aims-to-unify.htmlMvh Martin

  4. Christian skriver:

    Du har en poäng Martin, absolut. Egentligen är det väl inte att det går att kommentera överallt som jag ifrågasätter utan att det inte finns något sätt att knyta ihop kommentarer som folk faktiskt gjort.Jag vill egentligen ha mer möjlighet till konversation, inte mindre. Om en diskussion tar fart i Twingly Channel så är det synd att det inte syns där nyheten, eller bloggposten, ursprungligen gjordes.Så är det såklart i verkligheten också. Om jag diskuterar något Aftonbladet publicerat hemma vid matbordet, så vet ju ingen på mitt jobb vad som sades.Men med realtidswebben borde det gå att lösa – och därmed skulle vardagskonversationerna bli mer intressanta. I princip är det synd att matbordsdiskussionerna inte kan fortsätta på arbetet, i hissen, nere på torget, på bussen osv. I verkligheten är det en omöjlighet. På webben borde det inte vara det.

  5. Martin Källström skriver:

    Det är ju definitivt möjligt att lösa, och kanske kommer webben röra sig ditåt.Twingly kommer förr eller senare tillhandahålla ett API så att de som vill plocka ut kommentarer till sin blogg kan göra det.Men frågan är bara vad som främjar konversationen mest. Det är inte säkert att man vill diskutera mer bara för att hela världen alltid lyssnar och kan delta.Ett konkret exempel är språkfrågan. Om du och jag pratar på Facebook om en CNN-artikel blir det inte bättre av att vår dialog mixas med andra samtidiga dialoger på kinesiska, spanska, norska och alla andra språk som talas.Diskussionen om nyheter med allmänintresse måste vara fragmenterad för att inte bli meningslös. Frågan är om det finns ett utsnitt av halvpopulära nyheter som angår en lagom stor mängd människor för att alla ska tjäna på att prata med varandra. Kanske det är så vad gäller ditt blogginlägg till exempel.Twingly Channels står med ett ben i vardera världen. Samtidigt som vi erbuder ytterligare en kanal att diskutera i, med folk man vet delar samma intresse, försöker vi också ge överblick över så stor del av diskussionerna från övriga webben som möjligt.

