Därför finns Autogiro fortfarande…

Häromdagen skrev jag att jag upptäckt att Spotify drar 99 spänn automatiskt varje månad. I ärlighetens namn trodde jag att jag betalat för en enda månad, men tydligen lyckades jag skriva under för upprepade betalningar med mitt Visakort.

Jag undrade då varför Autogiro fortfarande finns, det är ju rejält omständligare. Svaret kom idag i ett telefonsamtal från Konsumenternas Bank- och finansbyrå som jag blev hänvisad till av kommunens konsumentrådgivare.

Skälet är tydligen gammal tradition. Vi konsumenter gillar vårt autogiro, det är säkert, tryggt och vanligt. Det är lätt att få överblick, man kan kontakta sin bank och omedelbart få en lista på alla som har rätt att dra pengar från ens konto. Vill man stoppa någon är det bara att säga till så ändrar banken.  Nackdelen är såklart att det är meckigt att hålla på och skriva under riktiga papper som man måste få skickat till sig, och sedan skicka tillbaks.

Enligt Ulf, som ringde mig (toppenservice får man väl säga) så är konsumenterna fortfarande rädda för att betala via nätet och då är autogiro lugnare.

Fördelen med Spotifys metod är att det är rasande enkelt. Frågan är hur man får överblick om man plötsligt börjar få skralt i kassan och har fler öppna kort i baren än bara Spotifys 99 spänn i månaden.

Kommentarer inaktiverade.

