Läsplattan Kindle kommer till Sverige

Jag skrev tidigare om att Dan Browns senaste bok ,The Lost Symbol , har sålt bättre som e-bok än som ”vanlig” bok i USA. Skälet är läsplattan Kindle, den läsplatta som Amazon tagit fram själva. Nu kommer den till Sverige.

Kindle använder något som kallas e-bläck, vilket innebär att texten skapas av små mikrokapslar som med hjälp av elektrisk laddning formar sig som text. Fördelen är att man får en text som inte lyser, som vanliga skärmar, utan som känns mer som en ”riktig” text. De som vet något, hävdar att e-bläck är det som kommer göra att läsplattor blir något annat än bara en svartvit skärm.

Jag tror ju, som jag skrivit tidigare, att en bra läsplatta kommer revolutionera bokbranschen. Bokbranschen har ännu inte upplevt det som film- och musikbranschen gjort, digitalisering. Böcker är fortfarande analoga fysiska föremål som är omständiga att kopiera och tillverka, digitala böcker kommer ändra på det. För vissa kommer det vara ett problem att böckerna blir tillgängliga digitalt för en bred allmänhet. Storsäljarna kommer piratkopieras, Camilla Läckberg och Jan Guillou riskerar alltså att förlora på en bra läsplatta. Författare utanför topplistorna däremot kommer tjäna på den. Böcker som inte längre trycks eftersom det är för dyrt med en ny upplaga, kommer plötsligt bli tillgängliga för nya läsare. Förlagen kommer våga återutge äldre böcker eftersom risken är låg – man riskerar inte att sitta på kubikmeter av makulatur om det visar sig att ingen var intresserad. Och distributionen kommer bli i princip gratis – Kindle till exempel tar emot sina böcker via trådläst nätverk. Man beställer boken på internet och läser den sedan direkt i läsplattan. Smart.

Jag spekulerade tidigare om ett Spotify för böcker – där man mot en fast månadskostnad har tillgång till ett enormt bibliotek av böcker. Men det finns ju redan – Stockholms stadsbibliotek till exempel lånar ut e-böcker. Jag tittade därför på specifikationen för Kindle, för att se om jag kan läsa stadsbibliotekets böcker med den.

Men si, där hoppades jag för mycket. Stadsbiblioteket lånar nämligen ut sina böcker i skyddade mobi-filer och Kindle har bara stöd för oskyddade. Inte heller finns stöd för Adobe Digital Editions, det andra formatet som biblioteket använder.

Och det tror jag är största hindret mot läsplattor, att de låser in köparna i egna format. Amazon använder sitt format AZW och när man köper en bok så får man inte flytta över den till någon annan typ av läsare.

Det här gör en investering i e-böcker rätt riskabel – kommer jag kunna läsa mina fyrahundra böcker även om tio år? Hur ska jag göra om jag inte längre gillar Kindle utan vill byta till ett annat märke – förlorar jag då hela min boksamling (förmodligen)? För att inte tala om risken att bli av med böcker som man redan köpt. Tidigare i år raderade Amazon böcker som kunder redan köpt. De fick visserligen tillbaks pengarna.

Så frågan är om just Kindle står för revolutionen. Eller om vi får vänta lite till.

4 Responses to Läsplattan Kindle kommer till Sverige

  1. Anonymous skriver:

    Du kan faktiskt läsa biblioteksböcker med en Kindle, om du lånar en mobipocket variant så kan du konvertera den til en azw fil. Det är inget som Amazon tillåter men det går faktiskt. Du kan läsa mer på http://igorsk.blogspot.com/ och du kan ladda ner python skriptet här http://skochinsky.googlepages.com/azw-0.2.zipJag tror att det främsta problemet med läsplattorna är att inte alla böcker finns för dem eller att böckerna inte finns i alla länder. Bokbranschen har inte lärt sig av sina kusiner som sysslar med musik. De har regionskodning och annat trams. Resultatet är att folk piratkopierar.Jag tror att om man gör det tillräckligt lätt för folk och köpa böcker och sätter priset som en pocket så ids inte folk att pirata.

  2. Anonymous skriver:

    Glömde att skriva att jag har en kindle och gillar den skarpt.

  3. […] har talat mig varm för tillgång framför arkivnerladdning, alltså att framtidens mediekonsumtion inte sker […]

  4. Fine way of describing, and pleasant paragraph to get data regarding my presentation subject
    matter, which i am going to present in institution of higher education.

