"Invites" det nya svarta.

För några år sedan var invites något som på sin höjd berörde en liten grupp utvecklare och deras kompisar.
”Invites”, för den som inte känner till det, är ett sätt att få tag på personer som kan testa ny programvara eller nya tjänster. Genom att få en ”invite” så får man möjlighet att testa innan något öppnas för en större allmänhet. Eftersom invites ofta sprids genom informella vägar och i begränsade grupper, så är det ett förhållandevis enkelt sätt att hitta bra personer som kan ställa upp och testa och ge feedback.

Invites blev känt för en större allmänhet med Spotify. Det krävdes, och krävs fortfarande, en invite för att få tillgång till gratisversionen av Spotify. I början var det svårt att få en invite, sedan blev det allt lättare (med bland annat fria invites om man hittade till en specifik IRC-kanal). Det startades till och med speciella sajter som gjorde det möjligt att få en invite. Sedan öppnades Premiumvarianten, där man betalar för access, och en Spotify-invite var inte längre lika viktig.

Förra veckan hade Twingly pressmöte för sin nya tjänst Twingly Channels och passade på att dela ut invites till dem som kom. Ungefär samtidigt delade Google ut 100,000 invites till sin nya tjänst Google Wave. Det intressanta var att vid bägge tillfällena fylldes Twitter och Facebook av folk som bad om invites. Inte främst programutvecklare, utan journalister, reklamare, folk från opinionsinstitut osv. Det gick så långt att folk började sälja invites på Ebay. Invites har blivit något mer än bara en inbjudan att testa något innan det släpps.

När invites inte längre gäller okända datorprogram utan framtida sätt för människor att kommunicera så blir det plötsligt viktigt att vara med tidigt. Genom att vara några månader före alla andra med kunskap om, säg nästa Facebook, så kan man ligga steget före konkurrenterna.

När tidningar inte längre är tidningar, utan ”Mediehus” och snart sagt alla som publicerar sig har en Facebook Page för att kommunicera med läsare eller kunder, så är varje vecka av försprång en konkurrensfördel. Och det gör en invite viktig. Fixa en invite är som att få starta loppet innan de övriga tävlande. Utöver det så är det självklart en egoboost att få en invite – det visar att man är någon.

Och under tiden fylls twitterfeedsen av ”Har någon en invite, snälla” från dem som blev utan.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: