Det nya piratkriget 2

I en tidigare post försökte jag sammanfatta och exemplifiera hur klimatet hårdnar mellan upphovsmän och deras respektive försäljarorganisationer (skivbolag/bok- och spelförlag/filmbolag).

Jag slutade den posten med att konstatera att dragkampen handlar om konsumenternas pengar – hur ska man som upphovsman komma över dem, när nästan allt går att kopiera, enkelt och gratis? Finns det någon plats för skivbolag och förlag eller kommer alla sno/köpa direkt från upphovsmännen. Jag har hittat några olika sätt att tackla konsumenternas plånböcker.

Men först, varför piratkopierar folk? För att det är gratis? Tittar man på Piratebay, som fram tills nyss stått för lejonparten av all illegal fildelning, så är en sak rätt klar. Det är inte helt lätt att fildela med Bittorrentteknik. Vill man ha några få låtar av en artist så är torrenter helt enkelt inte särskilt praktiskt.

Om jag spaltar upp för och nackdelar med Piratebay-fildelning:

För:

  • Det är gratis.
  • Utbudet är stort.
  • Man hittar alla former av media på samma plats.
  • Avsaknaden av betalningskrav gör det enkelt och förhållandevis säkert
  • Det är snabbt – nya filmer och tv-avsnitt kommer upp fort på sajten.
  • Namngivningsstandard gör att det är lätt att hitta. Serienamn S01E2 Titel [Grupp] lär man sig fort.
  • Det finns ofta svensk text även till material som inte sänts i Sverige.

Emot:

  • Det är förhållandevis tekniskt krångligt.
  • Kvaliten varierar rejält. Det är svårt att veta vad man får. Vad är en cam? Vad är en TS?
  • Undertexterna är ofta horribelt dåliga.
  • Man måste ladda ner.
  • Olika format gör det krångligt för den ovane.

Sammanfattar man så går det att koka ner till ”Lågt pris i kombination med tillgänglighet är viktigare än hög kvalitet och enkelhet”.

DN hade i somras en stor artikel där de hävdade att för första gången i historien väljer konsumenterna bort bättre ljudkvaliteten:

Från stenkakan till vinylskivan till cd-skivan har ljudet kontinuerligt förbättrats. Men formatet som tog över efter cd blev varken högupplösta dvd-audio eller super audio-cd – utan en komprimeringsteknologi från 1991.

Komprimeringsteknologin är alltså välkända mp3. Fast de hoppade över två viktiga steg: Kassettbandet och hemmarullbandspelarna. Bägge möjliggjorde hemmakopiering, bägge hade sämre ljud än originalkällan (lp-skivor och cd-skivor). Kassettbandet blev så populärt att branschen myntade begreppet ”Hometaping is killing music”. I Sverige gick Tomas Ledin till storms ”Sluta knycka vår musik”, där han satte fokus just på kassettkopiering.

Trots riktigt usel ljudkvalitet så var kassettbanden alltså så populära att artisterna kände sig hotade. Samma sak med mp3 – det låter inte alltid särskilt bra, men det är populärt ändå. Tillgängligheten är viktigare än ljudkvaliten.

Jag tror samma sak gäller film- varför vill folk kolla på en film som kopierats genom att någon suttit med en hemmakamera i en biosalong och filmat av? Det ser fördjävligt ut. Svaret är tillgänglighet. Man får filmen kanske i förväg, utan att behöva lämna hemmet. Tillgängligheten är hög. Om tillgängligheten blir tillräckligt god, behöver filmen inte ens vara särskilt bra. Jag tycker jag ofta ser på forum på nätet hur folk pratar om att de laddat ner grejor de egentligen inte vet om de vill se/lyssna på/spela. Men eftersom tillgängligheten var hög, ladda de ner ändå.

Tittar man på TV-serier så har piratnerladdningen tvingat tv-bolagen i Sverige att tidigarelägga säsongsvisningarna här för att inte förlora tittare. Tidigare kunde det ta år innan populära tv-serier från USA visades i Sverige, idag handlar det om månader. Trots det laddar folk fortfarande ner och enligt sajten Torrentfreak ökar den illegala fildelningen av tv-serier. När Piratebay har avsnitten några timmar efter att de premiärvisades i USA, är det svårt att bli snabbare. Bloggen Second Opinion skrev om det i våras:

”Det är inte konstigt att hängivna Lost-fans laddar ner serien illegalt om möjligheten finns, istället för att sitta och vänta i två månader. TV-kanalerna agerar på ett sätt som gör att människor fildelar.”

Man tycks alltså kunna konkurrera med tillgänglighet. Men det är inte enda faktorn. Trots allt köper folk DVD-boxar, musik och dataspel, för att nämna tre exempel.

I nästa post ska jag försöka begripa även det.

Annonser

One Response to Det nya piratkriget 2

  1. […] kvalitet, och ger också lågt pris en rejäl match. Jag har skrivit om det tidigare (här och här tex). Dataspelsbranschen håller på att inse det (med tex Steam som är oerhört tillgänglig och […]

%d bloggare gillar detta: