Google: Apple förbjöd vår app

Jösses, jag inser att jag var så fokuserad på att förstå ”molnet”s vara eller icke-vara när det gäller mobiltelefoner, att jag missade detta fantastiska uttalande (jag citerade det till och med…):

We worked closely with Apple to bring Latitude to the iPhone in a way Apple thought would be best for iPhone users. After we developed a Latitude application for the iPhone, Apple requested we release Latitude as a web application in order to avoid confusion with Maps on the iPhone, which uses Google to serve maps tiles.

Vad säger Google egentligen? ”Vi ägnade tid åt att utveckla en app till Iphone, i nära samarbete med Apple, men när vi var klara så bad Apple oss ändå att skita i den och istället göra en hemsida.”

Mot bakgrund av Apples småhemliga process för att godkänna applikationer, så måste det här vara årets omskrift av ”Apple förbjöd vår app”. Man anar en hel del nävar knutna i fickorna hos Googlebloggarna.

Det är förövrigt den andra Google-appen som Apple stoppar. Den förra var Google Voice.

EDIT: Google Latitude är alltså en applikation som gör att man kan se på en karta var ens kompisar är.

One Response to Google: Apple förbjöd vår app

  1. […] de gör det. Ett exempel är när de valde att stoppa satirserietecknaren Mark Fiore. Eller när de stoppade Google Latitude. Jag gillar inte inlåstheten och avsaknaden av […]

