Det nya piratkriget

Förmodligen är det för att jag håller utkik, men jag tycker att diskussionen om förhållandet mellan upphovsmän och respektive försäljarorganisationer (jag fortsätter från mitt tidigare inlägg…) har ökat.

Nu skriver Linda Skugge, kanske inte så förvånande, om förlagens oförmåga att ta till sig den nya digitala verkligheten. Hon hoppas att förlagen inte gör samma misstag som skivbolagen gjorde i början av seklet:


Bokförlagen är i dag i samma läge som skivbolagen var i början av 2000-talet. Digitaliseringen av böcker kommer göra det svårare att kontrollera affärskedjan. Vem som helst förstår att det får långtgående konsekvenser, och effekterna blir inte mildare för att man håller för öronen.
(…)
Det finns bara en
sanning och den är bitter, kära vänner. Bokbranschen kommer inom kort att se helt annorlunda ut. Var lite innovativa för en gångs skull.

Precis som Unni Drougge och Jan Guillou har Linda Skugge blivit självpublicist i och med egna print-on-demandförlaget Vulkan. Nu kommer inte Linda Skugge med några direkt revolutionerande nya idéer, det handlar väl mest om att hon är övertygad om att hon kan göra det förlagen gör, fast bättre. Och det är väl bra.

En annan självpublicist är Trent Reznor från Nine Inch Nails. Han däremot experimenterar vilt. Hans förmåga att få betalt för sin musik, trots att han ger bort den gratis, var föremål för en smått lysande femtonminutersföreläsning på musikmässan Midem i våras. Som dessutom filmades. Föreläsaren, Michael Masnick, menar att affärsmodellen för att tjäna pengar på konstnärliga verk sammanfattas i ”CwF+RtB=$$$$”, vilket ska utläsas som ”Connect with Fans, give Reason To Buy”. Han tar upp att Trent Reznor lyckades sälja CD-boxar för 300 dollar styck, trots att han redan gett bort låtarna.

Se den, det är värt det:

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: