Affärer vägrar sälja Sonys nya konsoll

Aftonbladet skriver om att återförsäljarna bojkottar Sonys nya bärbara spelkonsol, PSGo. I intervjuer säger affärsinnehavarna att det är det faktum att PSGo inte kommer använda fysiska spel, utan bara nerladdningsbara – den kommer alltså förlita sig helt på digital distribution:

– PSP Go kommer bara att fungera med nedladdning av spel och därför anser vi inte att det är intressant för oss att stötta konsolen, säger representanter för danska Coolshop till spelsajten Comon.

Bloggen Joystiq sammanfattar:

(…)well, selling games is how game stores typically make money.

Man kan ju förstå deras inställning. Det är bättre med apparater som man kan sälja dyra cartridges, dvd-er, UMDer och allt vad det heter till. Men tittar man på resten av mediakonsumtionen är det väl rätt tydligt att all rörelse går från fysiska exemplar till digitala.

Det är ju inte första gången som spelproducenterna clashar med återförsäljarna över konkurrensen mellan digitala distribution och fysisk, redan 2002 stämde spelförlaget Vivendi spelproducenten Valve, när Valve introducerade den digitala plattformen Steam (förövrigt en fantastisk gåva till mänskligheten). Vivendi försökte helt enkelt i domstol förbjuda Valve att distribuera Half Life 2 digitalt via Steam. Domslutet gick helt emot Vivendi.

Det är såklart jobbigt med förändring, särskilt när den slår direkt mot själva affärsidén. Frågan är om det går att hindra genom att på det här sättet hålla för öronen och blunda (å andra sidan tycks mest handla om Nederländerna och Danmark).

Samtidigt är det intressant. Det började med att konsumenterna tröttnade på fysisk konsumtion och började använda Napster, Limewire, Kazaa, Piratebay, ja i stort sett varenda ny lösning för digital distributions som kom. De som tjänar pengar på de fysiska enheterna började dra folk till domstol.

Efter nio-tio skakiga år (om man räknar sen Napstertiden) så har nu konsumenterna på allvar börjat kunna köpa digitalt direkt och får vara ifred. I princip får man kanske säga, vi väntar på nerläggningen av Piratebay och öppnandet av Voddler. Nu när det inte längre är lika lätt att hacka på konsumenterna för att de ”konsumerar fel”, så måste de inblandade ge sig på varandra istället. Så ger sig Magnus Uggla på sitt skivbolag Sony BMG och nu bojkottas alltså PSP Go.

Personligen hoppas jag PSP Go blir en succé, jag är övertygad om att framtidens spel är nerladdade. Eller till och med streamade – så slipper man ständigt köpa ny hårddisk.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: