Att avboka en biobiljett

Jag köpte biobiljetter på SFs sajt i går. Det skulle jag inte ha gjort. Jag upptäckte nämligen att jag har föräldramöte på dagis samma dag (mental note, nästa gång kolla almanackan först).

Nu försöker jag förgäves avboka biljetten. Först letar jag på SFs sajt. Längst ner hittar jag ”avboka biljett”. När jag klickar där möts jag av att tjänsten ”inte är tillgänglig förrän i morgon”. I morse trodde jag att det berodde på att tjänsten var nere av någon anledning. Men nu undrar jag om det kanske berodde på att SF har helgstängt på sajten – för nu på eftermiddagen så fungerar det utan problem.

Nåja, det fanns en epostadress så jag mailade istället. Jag hittade inget bokningsnummer, så jag skickade alla nummer jag hittade i min bokningsbekräftelse för säkerhets skull. Men när jag kollade efter svar nu på eftermiddagen så har jag fått ett mail med ämnesraden ”Frånvaro, autosvar: Avboka biljetter”:

Hej!

För närvarande har vi hög belastning och därför kan svaret på ert e-postmeddelande dröja ett flertal dagar. Om ni behöver ett snabbare svar rekommenderar vi er att ringa till oss på 08-56 26 00 00.

Med vänliga hälsningar,

SF Bio AB
SF Bio Biljetter/Kundtjänst
Tel dir: 08-56 26 00 00
http://www.sf.se

Jösses, jag ringde såklart numret istället. Men det har inte öppet annat än mellan 10 och 18, så det var försent. Så nu får jag vänta tills i morgon och hoppas på att jag får tag i någon på gängse telefontid.

Men då går jag ju såklart in på ”Avboka biljett” igen – som nu alltså fungerar. Men där hittas ingen reservation med mina uppgifter. Jag misstänker att det har att göra med att det bara fungerar för ”Reservationer” och jag köpte ju online – jag reserverade inte bara. Men jag vet inte, det står ingenstans vad jag kan se.

Ska det vara så krångligt att göra något så enkelt?

EDIT: Hittade på sajten:

Har du köpt biljetterna via vår hemsida och ännu inte hämtat ut dem så kan du ringa SF Bio kundtjänst och be dem återlösa biljetterna. Kundtjänst har öppet 10.00 – 18.00 varje dag. När kundtjänst har stängt återlöses biljetter endast i kassan.

Det känns ju jättemodernt. Resten av nätet klarar av att avbeställa köp online, varför klarar inte SF av det?

One Response to Att avboka en biobiljett

  1. Anonymous skriver:

    Jag är precis med om samma sak, jag kan inte avboka min biobiljett, jag har ingen möjlighet att ta mig till "kassan" då jag har blivit sjuk… Förlorar man pengarna då eller vad hände?Det är ju katastrof av SF. Det står ju inte ens någonstans på hemsidan…!!!

