Jag rippar min cd-samling till hårddisk. Är det lagligt?

Jag har bestämt mig för att rippa hela min cd-samling och lägga den på hårddisken. Planen är att slippa ha en massa cd-skivor på hyllor som tar plats, och göra det lite enklare att lyssna. Det känns ju lite modernt och nio gånger av tio lyssnar jag ju ändå i mp3-spelare, då är det ju bekvämt att allt redan är klart. Jag har nu hållit på i två-tre dagar och börjar bli klar och inser att det här med att ha hela samlingen på hårddisken kräver att man säkrar för krascher. Vilket betyder att se till att ha det på två olika hårddiskar och synka däremellan. Därför har jag nu köpt programmet Allway Sync för en dryg hundring. Lysande program, men man är hela tiden livrädd att den ska få spatt och radera fel. Tack och lov kan man testköra innan man faktiskt börjar synkronisera.

Så nu har jag alltså min cd-samling i två versioner. Eller tre egentligen, om man räknar med själva CD-skivorna också. Och plötsligt känns det rätt meningslöst att ha de fysiska skivorna kvar. De tar upp plats och eftersom jag inte tänker ha dem uppe på hyllor, så kommer det bli ett gäng kartonger i förrådet i onödan. Därför har jag bestämt mig för att slänga det mesta. Då kommer den springande punkten:

Blir jag pirat nu? Jag kommer ju ha en massa mp3’or utan att kunna visa upp fysiska skivor.

Kommentarer inaktiverade.

