Barntvproducenter hatar flickor

Jag skrev tidigare om att jag efter tre år med barn-tv gjort tre som jag tycker viktiga iakttagelser. Den första handlade om att barn-tv ledde min dotter ut på internet och har gett henne sina första kunskaper om hur man hanterar en dator. Nu tänkte jag ta upp den andra, negativa: Barntvproducenter hatar flickor. Jag har lagt mig vinn om att min fyraåriga dotter ska slippa få se könsrollstereotypa barnprogram och att hon ska få så många program med flickor i riktiga huvudroller som möjligt. Jag vill att hon ska ha bra förebilder att identifiera sig med och på dagis har det redan börjat pratas (bland barnen alltså) om vad flickor får göra och vad pojkar får göra. Eller snarare vad de inte får göra (”Flickor har mjuka byxor, pojkar har hårda”, ”pojkar ska inte ha Pippikläder på sig heller!”).

Det har varit oerhört mycket svårare att hitta bra program med tjejer i huvudrollen än vad jag trodde. Det finns nämligen nästan inga. Jag har hittat exakt tre program med en flicka dels i huvudrollen och dels som inte tvingats in i en traditionell könsroll. Föga förvånande är den ena Pippi Långstrump. Den andra är Dora Utforskaren. Dora är en tjej som med tittarens hjälp ska utforska sin omvärld. Och den tredje Lilla prinsessan, som handlar om en liten nyfiken prinsessa i ett rätt märkligt slott. Samtliga tjejer, ingen av dem har som huvuduppgift att vara söta och omhändertagande, samtliga aktiva upptäckande. Jättebra (Dora hade jag lite svårt för från början eftersom serien av någon anledning precis som Händige Manny envisas med att blanda in engelska ord här och var. Men det kommer man över).

Sen är det slut på aktiva flickor i huvudrollen och är idel pojkar. Inte ens om man sänker kraven lite och nöjer sig med att det är en flicka i huvudrollen, stereotypa könsroller eller ej, så blir det särskilt många fler. Fifi och blomsterfröna– en yttepyttig blomflicka. Sen får man sovra i Disneys utbud efter några gamla klassiska prinsjägare som Den Lilla Sjöjungfrun, Askungen, Snövit och så vidare.

Därefter är det pojkar för hela slanten. Händige Manny, Meckar-Micke, Rorry, Piggly Winks Äventyr, Musse Piggs klubbhus, Fåret Shaun, Mumin, Martin Morning, Harry och Dinosaurierna, Richard Scarrys äventyr, Gerald McBoing Boing, Clifford – den stora röda hunden, Harleys Hittegods, Nalle Puh, Stanley, Postis-Per, Elias, Byggare Bob, Nicke Nyfiken, Jasper pingvinen. Samma sak för de senaste årens storfilmer, idel killar i huvudrollerna. Madgascar, Ice Age, Råttatouille, Bee, Shrek, Wall-E, Bilar, Hitta Nemo, Monsters Inc, Bolt och så vidare.

Visst, de har flickor med – men aldrig i huvudrollen, och aldrig särskilt många. Som bäst brukar det gå tre killar på en tjej.

Jag trodde att SVTs public-servicekanal Barnkanalen skulle vara bättre, men icke. Min slutsats är att de har så få serier med tjejer i huvudrollen eftersom det inte finns några. Och utifrån det konstaterar jag alltså, barntvproducenter hatar flickor.

Förödmjukande för alla år 2009.

Kommentarer inaktiverade.

