Unboxing, geekarnas favvosport

Unboxing är ett fenomen som jag plötsligt av någon anledning stöter på överallt. Det måste vara det geekigaste som finns – att spela in videos, eller ta fotoserier, av hur någon packar upp en pryl. Det är alltså ingen demonstration av någon ny hitech-apparat, eller recension eller så, utan det är själva handlingen, uppackandet av prylen. Och det är jättestort! Nätet vimlar av uppackande av Iphones, tvspel, bärbara datorer, exlusiva klockor – är det en teknisk pryl, så finns det en video av någon snubbe som packar upp dem. Unboxningen är milt tävlingsdriven – videoarna brukar vad det verka dyka upp precis, precis när en ny produkt lanserats. Då gäller det att vara först med att få ut uppackandet på nätet. Sen sitter folk och kollar och, förmodar jag, analyserar och längtar.

De är rätt enkla filmer, oftast bara en produkt som ligger utlagd på en filt, eller ett bord och så ser man två händer som packar upp samtidigt som en röst lite tankfullt berättar vad man alltså ser.

Jag bjuder på ett exempel från Interwebs. Någon har filmat uppackandet (I två delar för den hågade! Del 2) av den mobilmodell jag precis köpt. Notera att på fyra minuter har telefonen inte ens kommit ur skyddsfodralet paketet kom i:

Fler finns här. När jag får tid ska jag försöka genrebestämma. Vad gör en bra unboxing? Vad är viktigt att få med i en så komplett unboxing som möjligt? Finns det produkter man inte ska göra unboxingsvideos av? Om någon av er har några förslag, kommentera gärna.

Kommentarer inaktiverade.

