Pirater: Pete Seeger, Boney M och Benny Andersson?

I går sommarpratade professorn, kompositören och radioprataren Roger Wallis om upphovsrätt. Han pratade om svårigheterna och svagheterna med global upphovsrätt och exemplifierade med en kenyansk kompositör som besöktes av västerländska storheter som Pete Seeger, och vår egen Benny Andersson. Med sig tog de hans låt ”Malaika”, eller ”Min ängel”:

– Vi fann förbluffande många fall där melodier skrivna i mindre, ekonomiskt fattiga länder, blev hits i USA eller Europa, men där den som skapat musiken fick nästan ingenting, trots registrering i internationella databaser.

– Den första registrerade kompositören av Malaika var en kenyan, Fadhili William. Han registrerade låten hos brittiska STIMM.

Låten blev en stor hit för Pete Seeger, Hep Stars, Boney M, Miriam Makeba. I den nordiska databasen för upphovsmän till stycket står bland andra Miriam Makeba, Boney M:s manager och en onämnd svensk.

Jag frågar mig lite, vad har gjorts för att se till att dessa stryks och rätt upphovsman får cred? Och har den ersättning som Fadhili William har rätt till retroaktivt sedan 60-talet betalats ut till hans familj? Enligt Roger Wallis dog han utfattig.

Samma sak gäller för Harry Belafontes hit ”Banana Boat Song”, som först registrerades av en lärare på Jamaica. Men pengarna går till Harry Belafonte(:s arvingar nu får man tänka)

här (pdf-länk) sa Roger Wallis på en konferens arrangerad av Center for Kultursamarbejde med Udviklingslandene i Köpenhamn:

It’s extraordinary that the system, even when you get it registered, even when you have the international conventions, doesn’t really seem to look after the interests of people in countries far away who don’t have the right sort of lawyers, or who can’t afford them.

Upphovsrätt, bara för de rika?

Lyssna själva (mp3-länk) på Sommar.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: