Ammning och digital radio


Det är något med att ha fått fem sex dagar ledigt – man börjar se paralleller hela tiden. Här kommer en till.

Amning. Ett ämne jag fram tills dess jag fick min dotter inte hade några starka åsikter om. Det har engagerat mig ungefär lika mycket som hur ofta och länge man bör ta kisspaus till exempel. Jag skulle säkert kunna kallprata någon minut om optimal kissning, men utan särskilt mycket glöd. Samma sak med amning. Döm om min förvåning när jag fick barn och insåg att ammning, där är man antingen för, eller nåttslags monster. Det går liksom inte att bara stillsamt säga ”jag gillade flaskmatning, för det var najs att sitta med sin dotter”. Jag hade saknat att se soluppgången klockan fyra på morgonen i september, om min dotter inte hade flaskmatats. Och det var rätt praktiskt när vi skulle börja med barnvakt, eftersom min dotter inte var så knusslig med vem som stod för käket.

Linna Johansson upptäckte också det där – fast det är knepigare att förhålla sig neutral till amning om man är kvinna.

Samma sak tycks det vara med Digital Radio. Det brukar poppa upp sådär var tredje år, att Sveriges radioproducenter också vill vara digitala, precis som TV fått bli. Det tycks ju fungera i England, Norge, Danmark och Tyskland, så varför inte? Inte för att jag är sådär jätteengagerad, men jag kan nog kallprata om det några minuter om det krävs. En EPG till radio skulle tex vara najs och det har man ju inte sett i FM-radion. Men samma sak här, det står en hel hjälmförsedd armé beredd att omedelbart gräva diken framför en och börja skjuta argument. Och plötsligt ser någon argt på en med en blick som liksom George W Bush:s säger ”Med oss eller mot oss!”.

I DN tex, skriver Marcus Boldemann om DAB, som ett av de olika systemen för digital radio heter. Han kan liksom inte låta bli att trots intervjuformen, ge sig in och kommentera lite själv. Och lägga till en faktaruta om, inte DAB, utan webbradio. Och avsluta med lite mer om webbradio. Hjälmen sitter där, spaden är redo. Även IDGs Daniel Goldberg skriver och även där är webbradion alternativet. Jag vet inte, har han lyssnat på webbradio i skärgården? Inte jag heller. Marknaden har inte behagad lägga några mobilmaster där jag har landställe.

Sådär, det var fem minuter. Dags för kisspaus.

Kommentarer inaktiverade.

