Piratpartiet och Lissabonfördraget

En sak som blir lite knepig för Piratpartiet nu… Lissabonfördraget. Henrik Alexandersson skriver:

För mig är ju kampen mot övervakningsstaten, internets frihet och ett nej till EU:s Lissabonfördrag de starkaste skälen för att rösta på Piratpartiet. Och fullt tillräckliga skäl.

PP är alltså emot Lissabonfördraget.
Samtidigt, om Lissabonfördraget går igenom så får PP ytterligare ett röstberättigat mandat – en ökning på hundra procent. What to do?

Personligen är jag trots allt lite glad att det gick så bra för Piratpartiet. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är slöseri med röst att lägga den på ett enfrågeparti, när jag röstar försöker jag täcka in så många områden som är viktiga för mig som möjligt. Jag tycker att ett parti som Piratpartiet borde vara onödigt, och jag hoppas att om fem år känns PP lika ointressant som Junilistan gör idag.

Skälet är enkelt: De ”riktiga” partierna, det vill säga de partier som har regeringsambitioner, ambitioner att hantera hela den politiska makten och inte en enstaka fråga, måste begripa att de här frågorna är viktiga. Framförallt, kan jag tycka, för att problematisera på allvar och inte bara välja den enkla ”allt ska vara fritt och gratis”-vägen. Jag kan till och med föredra att de, som till exempel KD gör, tar tydligt ställning emot – det viktiga är att de faktiskt tar ställning, läser på och bildar sig en uppfattning. Och sedan driver den politiken så att det demokratiska systemet fungerar.

Som det är nu med mumlande och tystnad så förstår jag att Piratpartiet behövs.

Men det ska bli ännu mer spännande att se hur det går i nästa års riksdagsval. Kommer PP’s EU-väljare vara trofasta?

Kommentarer inaktiverade.

