Att visa film för barn.

Nu när divx och xvid alltså inte tar fart eftersom ingen kommersiell aktör tar digital distribution på allvar, så är man ju hänvisad till DVD-skivor – detta analoga artonhundratals format. Har ni försökt hyra en barnfilm någon gång?

Hågade föräldrar därute vet vad jag pratar om. DVD-skivan har en akilleshäl – den blir lätt repig. Av alla gånger jag hyrt barnfilm har jag aldrig – aldrig – fått en hel skiva. De är alltid repiga. I bästa fall är de repiga på ett sådant sätt att man åtminstone får se huvudelen av filmen. Det enda som händer är att spelarejäveln plötsligt hoppar över 25 minuter som om det vore ett taskigt klipp. Sådana fel undgår de flesta treåringar, men som vuxen blir man lätt irriterad. I värsta fall innebär det att skivan är ospelbar.

Men även om man köper filmen, och förvarar den oklanderligt inom lås och bom, i mörkrum, lätt kyld och med kontrollerad lufttemperatur, så är det fortfarande inte lätt att visa en lagligt köpt DVD-skiva för sagda treåring.

Treåringar är nämligen inte särskilt tålmodiga. Jag skulle till exempel spela en Pippifilm för min dotter, ur serien ”SF Klassiker”. Nu handlar det alltså om en film jag betalt för. Den är inte rippad, eller på annat sätt förändrad – den spelas såsom SF tänkte sig att den skulle spelas. Målgruppen är alltså barn tre till, tja, tolv?

Först kommer filmen ”Piracy is Stealing”. På engelska, så man får väl dra slutsatsen att barnen inte är målgruppen. Frågan är vem som är det – de versioner av Pippifilmerna som ligger på Piratebay har sällan den här lilla snutten. Och jag har ju betalt för den.

Sedan kommer en varningstext. Den går inte att spola förbi.Där varnas för att filmen inte får visas på oljeriggar eller i fängelser. Mer treåringsfattiga miljöer kan jag inte tänka mig, men likfan ska eländet visas innan barnen äntligen kan få se Pippi spöa Kling och Klang. Som förmodligen ligger bakom den här texten.

Dessutom innehåller den direkta fel – man får visst göra personliga kopior av sina DVD-skivor.

Nåja, sedan har vi alltså tvingats igenom ett antal minuter av information om att vi inte får piratkopiera filmen vi precis köpt, och då börjar pass fem minuter av reklam för andra filmer.

Vid det här laget har min dotter tröttnat och sitter och skriver att hon vill se Pippi ”NUUU” och hennes tokstressade pappa hamrar frenetiskt på fast-forwardknappen på fjärrkontrollen och ångrar att han inte laddade ner filmen istället, så att han hade kunnat fått fortsätta äta middag i fred med en nöjd dotter istället.

Så skapas pirater.

Kommentarer inaktiverade.

