Konstcensur

Jag skrev tidigare om att Konstfack stoppade en elev från att ställa ut sitt verk på elevernas vårutställning. Skälet var att rektorn var rädd att bryta mot upphovsrätten eftersom Magdalena Nordins verk innehåller dataspelsmusik. Min poäng var att rädslan för att begå upphovsrättsbrott nu är så stor att folk börjar självcensurera sig, det krävs inte ens ett hotfullt brev från Antipiratbyrån längre. Nu har jag sett affischerna för utställningen och inser att jag tänker på den som fullständigt ointressant, eftersom jag vet att den är filtrerad av andra skäl än rent konstnärliga. Jag blir ändå glad att läsa att Anna Odells fejkade psykos faktiskt kom med. Det hade väl förmodligen varit etter värre att stoppa den, eftersom de kontroversiella momenten ju redan var genomförda.

Jag tycker inte det var världens bästa idé Anna hade, hade jag fortfarande jobbat som mentalskötare hade jag förmodligen blivit vansinnig. Men om man är rädd för att korsa gränsen så kommer man aldrig göra något nyskapande.

Kommentarer inaktiverade.

