IPRED – ett PR mässigt guldläge

En annan grej, IPRED-lagens födelse var aviserad långt i förväg. Alla visste om att den var på gång och exakta klockslaget när den skulle börja gälla (åtminstone fildelarna, som en masse upphörde fildela om man ska tro de tolkningar av statistiken som det stått om i tidningarna).

Jag börjar undra om någon informerat upphovsrättsorganistationerna.

Seriöst, varför var ingen av utgivarna redo med en ny laglig, enkel, snygg och funktionell tjänst när lagen trädde ikraft? Säg en tv-series-Spotify. De hade kunnat säga ”Hej alla fildelare, vi fattar att inte halva Sveriges befolkning gillar att pirata våra filmer/låtar/serier utan att ni bara har följt minsta motståndets lag. Vi har fattat att det är tråkigt att behöva vänta tre månader efter att ett avsnitt sänts, för att gå och köpa DVDn, rippa den och sedan slutligen kunna titta på det på sin tretusenspänns Ipod Touch. Här har ni en laglig tjänst, med rimliga priser. Låt oss fixa det här tillsammans så att ni kan kolla på våra serier och vi får betalt. Låt oss dra ett streck över historien och jobba tillsammans så att alla blir nöjda”.

Bra priser, bra format – det hade varit enkelt. Folk hade, det är jag övertygad om, jublat. Jag har själv försökt hitta senaste avsnittet av Lost lagligt och enkelt i Sverige, men det går fan inte att hitta. Om man inte väljer att anpassa sig efter TV4s tablå och se det 22.40 på tisdagkvällar.

Fatta vilket PR-läge det var: Ett tydligt datum och rätt klara och definierade behov att uppfylla. De hade allt att vinna. Var det någon som tog chansen? Nej, ingen. Istället smällde de till och stämde en…. privat FTP-server. Det var allt.

Jag börjar allvarligt tro att de är galna.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: