Hur ska upphovsmännen få betalt?

Svenska Dagbladet har inventerat några av de förslag till alternativ finansiering som finns. De tar upp:

Reklamfinansierad streaming (Spotify)
Mobilabonnemang
Frivilligt fildelningsabonnemang (STIMM)
Bredbandsskatt
Styckförsäljning av filer (iTunes store)

Jag är jäkligt skeptisk mot en generell skatt/abonnemangsavgift. Det blir lite som kassettavgiften, man betalar extra oavsett om man kopierar/fildelar eller inte. Det känns ju, tycker jag, som om styckförsäljning är den enklaste vägen att gå, varför återuppfinna hjulet? Så länge de greppar att DRM, olika format, krångliga och instabila betalningssätt och dåligt utbud är företeelser som gör det svårt att konkurrera med Piratebay. För att inte tala om när man tar samma pris som för en fysisk DVD. Personligen hade jag gärna använt Piratebays tvseriekatalogstjänst i kombination med en smidigt betalningslösning. Jag kanske till och med skulle kunna tänka mig att prenumerera på senaste avsnitten, med autogiro.

Tänkt vad bekvämt: Man ställer in RSS-prenumerationen, så kommer senaste avsnitten automatiskt. Lite billigare än DVD eftersom de slipper fysiska kopior och ytterligare lite billigare eftersom alla användare sponsrar med bandbredd – genom att seeda. Snyggt taggade. Kanske kunde man betala lite extra för att få professionella undertexter, så slipper man de fruktansvärda översättningar kidsen gör.

Jag hade blivit kund direkt.

Kommentarer inaktiverade.

